FAQ

 

Agency / STS

 

Hvilke danske havne betjenes af Shipping.dk?

Alle danske havne betjenes af Shipping.dk.
Se, hvem du skal kontakte - klik her.

Tilbage til oversigten

 

Hvorfor skal vi betale ”Icebreaker Readiness Dues”?

Icebreaker Readiness Dues opkræves hele året rundt. Det er op til havnen, om den vil belaste rederen med udgiften eller dække den selv.
 
Icebreaker Readiness Dues ligger på mellem kr. 0,07 og 0,12 pr. ton lastet eller losset.

Tilbage til oversigten

 

Hvordan beregnes udgiften til lods?

Udgiften til lods beregnes udfra skibets loa, beam og dybgang. Beregninger kan foretages på www.danpilot.dk ved hjælp af ”Rate Calculater”.

Tilbage til oversigten

 

Er brug af lods obligatorisk for mit skib?

Brug af lods i danske farvande er obligatorisk for skibe i følgende situationer:
  • Olie ombord eller beskidte sloptanke, der ikke er sikret med inertgas.
  • Kemikalier ombord.
  • Gas ombord.
  • Mere end 5.000 mts bunkerolie ombord.
  • Højradioaktivt materiale ombord.

 

Tilbage til oversigten

 

Er Shipping.dk ISO-certificeret?

Ja, vi er ISO 9001:2008 certificeret. Certifikatet kan ses på vores hjemmeside - klik her.

Tilbage til oversigten

 

Hvor mange STS-lokationer er der i Danmark?

Vi har 3 godkendte STS-lokationer: 
  • Ud for Skagen – ubegrænset dybgang (over 30 m vanddybde)
  • Ud for Kalundborg – op til 17,0 m dybgang
  • Ud for København (Helsingør) – op til 15,0 m dybgang

 

Tilbage til oversigten

 

Hvilke typer gods kan håndteres STS i Danmark?

Lige nu dækker retningslinjerne kun olieprodukter. Hvis andre produkter / godstyper skal håndteres, skal vi søge om tilladelse ved de danske søfartsmyndigheder. 

Vi har tilladelse til STS i havn med andre typer gods. Kontakt os venligst om dette.

Tilbage til oversigten

 

Er lods og slæbebåde obligatorisk ved STS-operation i Danmark?

STS-lods, når der lægges til og fra er obligatorisk. 

Lods til og fra STS-positioner i indre danske farvande er obligatorisk for skibe i følgende situationer:

  • Olie ombord eller beskidte sloptanke, der ikke er sikret med inertgas.
  • Kemikalier ombord.
  • Gas ombord.
  • Mere end 5.000 mts bunkerolie ombord.
  • Højradioaktivt materiale ombord.

Slæbebåde er obligatorisk og bestemt af STS-lodsen.

Tilbage til oversigten

 

Hvornår skal de danske myndigheder varsles?

Vi skal varsle STS-operationen 48 timer før. Bliver der ikke varslet i tide, kan vi blive bedt om at udskyde STS-operationen, så varslingstiden overholdes.

Tilbage til oversigten

 

Kan Shipping.dk arrangere fenders, slager og mooringmaster?

Ja, Shipping.dk har et samarbejde med SPT Marine Sevices - verdens største udbyder af STS-udstyr - hvor vi står for alt deres udstyr og operationer i danske farvande. Vi er altid i stand til at tilbyde sikre, kompetente og konkurrencedygtige STS-løsninger.

Tilbage til oversigten

 

Luftfragt

 

Kan jeg få oplyst transittider og priser, før jeg booker en forsendelse?

Ja! Vi gør forsendelsesprocessen enkel ved at give dig et bredt udvalg af tilgængelige serviceydelser til din destination, inklusiv transittider og priser. Det eneste, du skal gøre, er at vælge den løsning, der passer bedst til dine behov.



 

Tilbage til oversigten

 

Hvad kaldes fragtdokumenterne ved luftfragt?

Fragtdokumenterne ved luftfragt hedder AWB (Air Way Bill).

Tilbage til oversigten

 

Kan jeg følge min forsendelse via track and trace?

Ja! Alle AWB numre kan trackes via luftfartsselskabernes hjemmeside. Spørg evt. din kontaktperson ved Shipping.dk.



 

Tilbage til oversigten

 

Hvad står forkortelsen IATA for?


IATA står for International Air Transport Association. Hovedformålet med IATA er på den ene side at sikre lovlig konkurrence mellem selskaberne, men på den anden side også ensartede priser.



 

Tilbage til oversigten

 

Hvad koster det at sende gods med luftfragt?


Luftfragtsraten er afhængig af, hvilken destination man skal fra / til og ligeledes også afhængig af antal kilo.



 

Tilbage til oversigten

 

Projekt & Heavy lift

 

Bliver last booket hos Shipping.dk kun flyttet af jeres egne skibe?

Nej. Vi skræddersyer løsninger, som passer til den enkelte kunde og kundens behov. Vi benytter os af skibe på trip charter eller af part cargo.

Tilbage til oversigten

 

Hvilke typer kraner kan Shipping.dk levere?

Alle typer kraner. Fra truck-kraner på ca. 10 tons meter og op til 1.000 tons crawler kraner og alle typer flydekraner op til 2.000 tons.

Tilbage til oversigten

 

I hvilket geografisk område opererer Shipping.dk?

Vi arbejder hovedsageligt i Nordeuropa, men er i stand til at organisere projektlast over hele verden.

Tilbage til oversigten

 

Hvilke typer gods har Shipping.dk transporteret?

Se nedenstående liste, som giver eksempel på gods, vi har transporteret: 
  • Midwater arch fra Batam, Indonesien lastet på en pram med en flydekran fra Singapore. Vægt: 300 ton.
  • Heavy reels på op til 360 tons hver fra Europa til Asien, Fjernøsten, Australien, Brasilien, den Mexicanske Golf etc.
  • Et komplet fodboldstadium fra Irland til Italien.
  • Generatorer på 160 tons hver fra Nordeuropa til Middelhavsområdet.
  • Industrimoduler fra Irland til Skandinavien, som vejede op til 180 tons.
Og mange flere odd size transporter.

Tilbage til oversigten

 

Kan Shipping.dk levere nøglefærdige projekter?

Naturligvis. Vi arbejder oftere som partner end leverandør, og vi har stor erfaring med dette.

Tilbage til oversigten

 

Tager Shipping.dk kun nøglefærdige projekter, eller vil I acceptere at stå for en mindre del af projektet?

Shipping.dk står gerne for dele af et projekt og vil til hver en tid tage ansvaret for den del, vi er involveret i.

Tilbage til oversigten

 

Road

 

Har I daglige afgange til og fra Sverige og Norge?

Ja, vi har daglige afgange til og fra Sverige og Norge. Vi har både 2- og 3-akslet, gardintrailere, faste sider, dobbeltdækker og modulvogntog.



 

Tilbage til oversigten

 

Kan I køre med farligt gods?

Ja, alle vores chauffører er uddannet til at køre med farligt gods, og vi har ADR-udstyr på bilerne.

Tilbage til oversigten

 

Hvad er køre-hviletidsreglerne?

Køre-hviletidsreglerne er de regler, alle førere af lastbiler over 3.500 kg er underlagt.

Læs mere - klik her.

Tilbage til oversigten

 

Hvordan forholder jeg mig til skader?

Alle internationale transporter udføres i henhold til CMR Loven. 

Ved SYNLIG skade skal der reklameres straks ved modtagelse med begrundet forbehold på fragtbrevet. 

Ved USYNLIG skade skal der reklameres skriftligt inden 7 hverdage. 

For yderligere information klik her.

Tilbage til oversigten

 

Kurer

 

Kan jeg få oplyst transittider og priser, før jeg booker en forsendelse?

Ja! Vi gør forsendelsesprocessen enkel ved at give dig et bredt udvalg af tilgængelige serviceydelser til din destination, inklusiv transittider og priser. Det eneste, du skal gøre, er at vælge den løsning, der passer bedst til dine behov.

Tilbage til oversigten

 

Søfragt

 

Kan jeg få oplyst transittider og priser, før jeg booker en forsendelse?

Ja! Vi gør forsendelsesprocessen enkel ved at give dig et bredt udvalg af tilgængelige serviceydelser til din destination, inklusiv transittider og priser. Det eneste, du skal gøre, er at vælge den løsning, der passer bedst til dine behov.

 

Tilbage til oversigten

 

Hvad kaldes fragtdokumenterne ved søfragt?

Fragtdokumenterne ved søfragt hedder enten HBL (House Bill of Lading) eller MBL (Master Bill of Lading).

Tilbage til oversigten

 

Told

 

Kan Shipping.dk hjælpe mig med told?

Ja, vi har en afdeling, der tager sig af alle spørgsmål vedr. told. 

Kontakt os på telefon 7620 6000 og spørg efter told-afdelingen.

Du kan også få mere information, hvis du downloader vores folder - klik her.

Tilbage til oversigten

 

Terminal & Stevedore

 

Hvor mange m2 pakhus skal lejes som minimum?

Vi kan udleje helt ned fra 200 m2 og optil 20.000 m2 ad gangen – helt afhængigt af den aktuelle opgave og hvad kunden ønsker.



 

Tilbage til oversigten

 

Opsækning

 

Kan Shipping.dk sække i bigbags?

Ja, vi sækker alt fra 300 kg bigbags til 1.500 kg bigbags.

Tilbage til oversigten

 

Hvad er minimum mængde til en opsækningsopstart?

Vi opsækker typisk flere forskellige produkter hver uge. Alt efter produktet skal der normalt ca. 100 tons til for en produktionsopstart.

Tilbage til oversigten